The Great Ocean Road - Reisverslag uit Frankston, Australië van Ton&Jeannette Rosevelt - WaarBenJij.nu The Great Ocean Road - Reisverslag uit Frankston, Australië van Ton&Jeannette Rosevelt - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Road

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton&Jeannette

25 September 2016 | Australië, Frankston

Mansfield – Daylesford

21 - 9

’s Morgens wakker geworden met regen. Het heerlijke plekje van de avond ervoor was veranderd in een modderpoel waar we met moeite de auto uit kregen. Een vlug ontbijt in de auto en nauwelijks gewassen zijn we erg vroeg de camping afgereden. Terug in Mansfield tanken en dan onderweg naar de volgende stop. Onderweg koffie(met wat plaatselijk lekkers) gedronken in een chauffeurs café en met een aantal vrachtwagenchauffeurs aan de praat geraakt over het weer en wat de verwachtingen waren voor het gebied waar we naar toe wilden gaan. “all day rain mate” was het antwoord. Kaart er bij en we kregen ongevraagd advies wat we het beste konden doen. Het was wel de hele andere kant van Melbourne op, maar de verhalen wat we konden verwachten waren zo enthousiast dat we deze goede raad maar niet in de wind sloegen. We moesten oost van Melbourne blijven en naar de “Great Ocean Road” gaan en dan het veer bij Queenscliff nemen, en dan via de kustweg naar Frankston, onze bestemming voor het weekeinde.
Wij weer opgewekt op pad, en inderdaad er waren wat droge perioden tussen de buien door.
Eerder deze week hebben we op verschillende plekken glas barbecues gezien, die vrij te gebruiken zijn. Meestal op een plek met afdak, een grote picknick tafel erbij, en een plaat met in het midden een gat voor de afvoer van overtollig vet. Gastank er onder, druk op de knop, 6 seconden vasthouden, en braden maar. Onderweg wat vlees gekocht voor een barbecue en wij op zoek naar een camping met zo’n ding. Maar natuurlijk nergens die week zo’n plek gevonden. Onderweg veel moois gezien, maar het weer nodigde nou niet uit om een lange wandeling te maken.
Uiteindelijk tijd om een camping te zoeken, het weer werd steeds beter, en vol goede moet een weg ingeslagen die de grote Australische camping-gids ons aangaf. Op deze wijze hebben we al meerdere prachtige plekjes gevonden. Echter niet deze keer, de weg een aantal maal heen en weer gereden, precies volgens het boek, ook de afstanden goed in de gaten gehouden, maar nergens de camping. Of de camping was weg, of we zaten niet op de goede plek, deze keer onverrichte zaken verder naar een andere plek. Net boven het plaatsje Daylesford wel de camping volgens het grote boek gevonden, en met... barbecue plekken, alleen van een eenvoudiger soort. Een die je met hout een vuurtje moet branden, dan zo warm stoken dat er gloeiende houtskool ontstaat, en dan een plaat er overheen draaien. Hout in de omgeving zat, niet al te droog, maar we hadden geen lucifers, of een aansteker bij ons. Dan maar het gasstel aan, en met een dun stokje proberen vuurtje te stoken. Met behulp van een paar kassabonnetjes, wat droge bladeren en nog overgebleven houtskool is het ons gelukt om een acceptabel vuur te krijgen. Rest een heerlijke avond bij een goed knapperig kampvuur, en heerlijk gegeten.

The Great Ocean Road,

De volgende morgen niet al te vroeg op pad. Weer was veel beter nu. We gaan richting de grote oceaan met de geweldige uitzichten. (Volgens de chauffeurs dan). De weg er naar toe leek soms wel een alpenrit uit de Tour de Frans, minstens zoveel haarspeld bochten, alleen minder druk. Onder weg gestopt bij een groot waterreservoir waar we een heerlijke wandeling door een met palmvarens begroeit bos. We waande ons echt in de jungle. Al die prachtige kleuren, vogelgeluiden, en mooi weer. Het zonnetje scheen door openingen in het bos, we genoten met volle teugen. Na de lunch ons bochtige weg weer vervolgd. Uiteindelijk bij de Great Ocean aangekomen, stond er een vriendelijke wegwerker die ons vertelde dat de “The Great Ocean Road” was closed, there was wat damage on The Road and it was blocked” We konden er een eindje oprijden, maar niet door. De kaart er bij en samen met de vriendelijke man de mogelijkheden bekeken. Uiteindelijk was er maar een mogelijkheid, weer terug van waar we gekomen waren. We hebben de weg een eindje op gereden en weer terug. Het was ondertussen al flink wat laat geworden en maar in de buurt een camping gezocht. We waren blij er een gevonden te hebben, en wat voor een. Een met alle luxe die je maar kunt bedenken, (de prijs was er dan ook naar). We hebben maar dankbaar gebruik gemaakt van de wasmachine en droger, en de volgende dag vertrokken richting terug. Via het stadje Geelong naar Queenscliff, waar we de oversteek maken naar Sorrento, en zo de weg vervolgen richting Frankston waar we tante Jotie in een motel zullen ontmoeten. Dit motel vinden koste ons nog wel wat moeite maar uiteindelijk twee nachten in “luxe” door gebracht.

Dit weekeinde met de familie doorgebracht, een heel stel, en veel jonge kinderen, heel leuk en gezellig. Ook het havenplaatsje Hastings bezocht, waar een kleindochter met haar gezin woont. Prachtig waren de mangrove bossen die daar welig groeide en waar de “mud craps” in grote getallen aanwezig waren.

Vandaag nog een dag naar het strand en een wandeling langs de kust, en dan hiervandaan weer verder richting Brisbane. We willen de oostelijke kustlijn gaan volgen, en we zien wel waar we uitkomen.

De internetverbindingen zijn hier soms hopeloos, er is vaak wel een WiFi verbinding, maar die zijn zo instabiel, dat communiceren haast niet mogelijk is. Dus wanneer je weer wat van ons leest..?

Ton en Jeannette

• 25 September 2016 - 10:16

Max:

Regen hebben jullie genoeg. Uitdagingen komen jullie niet tekort. Heel avontuurlijk allemaal. Het lijkt me dat jullie memories boek weer aardig vult. Ik kijk met belangstelling uit naar het vervolg.
    Gr. Max

• 25 September 2016 - 17:48

Ans Van Rosevelt:

wat een prachtige foto,s ik geniet met jullie mee

• 27 September 2016 - 17:50

Mam:

Avonturen genoeg ..... en enthousiasme ook, houen zo.
    Leuk om het mee te beleven d.m.v. de foto's, Gr. Mam.